Find det vigtigste og prioriter!

Hvad er det vigtigste stykke bygnings- eller landskabskultur i din by. Hvis du kun kan redde én ting i branden, hvad snuppede du så med?

Skridt nr. ét er at vide, hvad der er vigtigt. Hvis der er mange ting, der er vigtige. Så er skridt nr. to at prioritere, og at prioritere benhårdt. En valgkamp er kamp om tiden, opmærksomheden og talepladsen. Derfor skal du vælge én sag og ét budskab. Når du har valgt, så har du en mærkesag. En mærkesag er den sag, du skal markerer dig på igen og igen. Det er ikke det samme, som at der ikke skal arbejdes med andet. Det fleste politiske partier har én sag, de taler højt og længe om.  Alle de andre emner, kan man gemme til særlige lejligheden, drøfte med dem, der vil arbejde med særlige underemner.

Udad til er det én sag og ét budskab, der skal gentages.

Det er en god idé at overveje, hvad der kan blive en succes. Start med noget, der er inden for rækkevidde og husk at tag æren for alt, der lykkes.

Du kan godt nå det

Allerhelst skal arbejde med mærkesagen ligge længe inden en valgkamp. Men hvis du alligevel gerne vil på banen, så kan det også nå nu, hvor valgkampen er skudt igang. Når du har valgt din sag, så skal den belyses og ordet skal spredes.

– Skriv et debatindlæg: Vi har lavet en oversigt over debatformater, den finder du her.

-Tag nogle gode fotos, der belyser det væsentlige. Sørg for at der er billeder tæt på, langt fra og fra forskellige vinkler. Motivet skal være belyst, og hvis du kan undgå forstyrrende elementer som biler og skraldespande er det smart. Del billederne med lokalpressen, på facebook eller på din hjemmeside.

-Kontakt dem der har indflydelse: Politikerne, ejerene, investorerne, kommunen, naboerne eller brugerne. Spørg ind til deres holdning, forklar hvad du mener, og giv dem løsningen. 

– Lav en minikampagne. Planlæg en række aktiviteter, der belyser din sag fra flere sider og som kan holde gryden i kog. F.eks. et debatindlæg i lokalavisen, tre fotos på facebook, en byvandring, andre sager der minder om hjemmesiden,  en nyhedsmail til medlemmer/venner, et svar til nogen der er uenige, fotos på instagram, en film på youtube, besøg på stedet, en opfordring til politikerne, interview en der har kendt stedet som barn, find historiske foto. Gentag samme pointe på forskellige måder.

Sig din holdning højt

Vigtigst af alt: Sig din holdning højt. Sig den til alle du er enige med, til alle du kender og til alle, der også interesserer sig for din by. Selv om det er åbenlyst for dig, at kulturmiljøet på på havnen skal bevares, er der en god chance for at 99% af byens andre beboere, har deres tanker et andet sted. De er måske ved at plante blomster til ‘vild med vilje’, skaffe penge til en håndboldhal eller i gang med at planlægge skraldepladser til affaldssortering.

De færreste kan læse tanker. Ingen kan bevare og udvikle noget de ikke kender værdien af. Så sig dit budskab højt, på mange kanaler og gentag det jævnligt. Der er en grund til at store firmaer investerer i reklamer. De ved godt at man skal være synlig for at få nye kunder, og fastholde dem man allerede har.

Vis vejen frem

Peg på de løsninger, der findes. Er der konkrete erfaringer fra nabo-kommunen, hvor de er lykkes med et tilsvarende projekt.  Er det en lokalplan med bevaringsbestemmelser for bykernen, der er vigtig. Så husk at peg på alle de steder, hvor der kan bygges fri. Er det nogle bevaringsværdige bygninger, du ønsker bevaret, så fortæl, hvad de kan bruges til. Ønsker du en park genplantet, så start en indsamling til indkøb af træer.

Få din mærkesag til at være en del af en større plan for byen. Er der allerede en strategi for flere tilflyttere, så forklar, hvad de nye borgere får ud af dit forslag. Giver dit forslag om vejtræer, sænket hastighed og dermed bedre trafiksikkerhed eller har du fokus på genbrug af bevaringsværdige bygninger, så fortæl at løsningen er en del af bæredygtighedsmålene.

Fortæl hvilken værdi, der bliver skabt for byen og lokalsamfundet, når dit forslag bliver til en realitet. Hjælp politikerne på vej med en vindersag.

Find dine allierede

Hvem er enige, eller næsten enige med din holdning? Det kan være den lokale vinterbadeklub, der gerne vil bevare en badebro. Er det måske handelstandsforeningen, der synes at gågaden skal være flot? Hvad siger turistrådet, murelauget og lokalarkivet? Inviter dem med i et samarbejde, hvor I sammen kommer med et budskab og støtter hinanden.

Har du brug for hjælp?

Vi hjælper gerne med at vælge og prioriterer mærkesagen i din forening. Ring til os på 70 22 12 99 eller skriv til nanna.uhrbrand@byogland.dk, så kan vi tage en uddybende dialog om hvordan mærkesagen også bliver en succes. Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du kan hjælpe os med at blive bedre.