Helge C. Jakobsen, mangeårig formand for By og Land Haderslev, modtog lørdag den 5. juni Bygningskulturprisen fra Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur. Han modtog prisen for en ihærdig og vedvarende indsats for den danske bygningskultur med udgangspunkt i Haderslev.

En ihærdig formidler

Helge C. Jakobsen har i en menneskealder været med til at sætte fokus på den danske bygnings- og landskabskultur. Med sit mangeårige formandskab i By og Land Haderslev har han arbejdet for den særlige bygningskultur i byen. Det er kommet til udtryk i en række foldere, som lokalforeningen har udgivet om de arkitekter, der har præget Haderslev gennem opførelsen af en række bygninger. Folderne bliver uddelt til de ejere, der bor i bygningerne. Aktuelt går Helge C. Jakobsen forrest i sagen om utilpasset højhusbyggeri på Honnørkajen, der vil ødelægge kyst- og fjordlandskabets profil.

’Helge C. Jakobsen har gjort en kæmpe forskel for den danske bygningskultur i sit frivillige virke som formand i By og Land Haderslev. Med sit lune væsen kan han levere barske sandheder, når der bliver taget upopulære beslutninger om nedrivning, højhusbyggeri og utilpasset byggeri. Han er altid på bygningskulturens og bymiljøets side.’ Sådan udtrykte Landsforeningens formand Karen Margrethe Olsen, da hun uddelte prisen.

En stor og ydmyg tak

Da Helge C. Jakobsen havde modtaget prisen sagde han: ’Tusind tak! Jeg er både taknemmelig og ydmyg. Jeg er ydmyg fordi, jeg står sammen med en hel bestyrelse i By og Land Haderslev. De arbejder sammen med mig. Vi har været i gang i mere end 50 år, og der skal stadig gøres en kæmpe indsats for vores fælles bygnings- og landskabskultur. Aldrig har den været under så meget pres, som den er nu. Rigdom og ærgerrighed er en farlig cocktail, når det kommer til historiske bygninger.’
By og Land Haderslev er en mere end 50 år gammel bygningskulturforening, der arbejder for købstæders bygningskultur og er medlem af Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur.

Udover at være formand for By og Land Haderslev har Helge C. Jakobsen være medlem af Kulturmiljørådet, formand for provstiudvalget i Haderslev Stift og Amtsrådet. Han er forfatter til flere bøger og skriver aktuelt på en ny bog.

Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur uddeler bygningskulturprisen én gang om året til en ildsjæl, der har gjort en forskel for den danske bygnings- og landskabskultur.
Sidst prisen blev uddelt var det til årsmødet i Hjørring i 2019 og der modtog Kirsten Lund-Andersen prisen